به سوی ظهور

شاید این جمعه بیاید شاید...

به سوی ظهور

شاید این جمعه بیاید شاید...

آثار اعتقاد به مهدویت در عصر غیبت (2)

آثار روانى اعتقاد به مهدویت  

 

شیعه امیدوارانه حضور امام را حس مى‏کند و احساس غیبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نکرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شیعه‏ى خوب، کسى است که این حضور را حس مى‏کند و خود را در حضور او احساس مى‏نماید. این ، به انسان امید و نشاط مى‏بخشد. (1)
اعتقاد به مهدى موعود، آرمانى امیدبخش براى انسان‏ها
ما با اعتقادبه ظهور حضرت مهدى (علیه‏السلام) و روى کار آمدن حکومت حق و عدل مطلق درحقیقت معتقد هستیم که آینده‏ى دنیایک آینده‏ى امیدبخش و مسرت‏بخشى براى انسان است.

آثار اعتقاد به مهدویت در عصر غیبت (2)  

 

آثار روانى اعتقاد به مهدویت

شیعه امیدوارانه حضور امام را حس مى‏کند و احساس غیبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نکرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شیعه‏ى خوب، کسى است که این حضور را حس مى‏کند و خود را در حضور او احساس مى‏نماید. این ، به انسان امید و نشاط مى‏بخشد. (1)
اعتقاد به مهدى موعود، آرمانى امیدبخش براى انسان‏ها
ما با اعتقاد به ظهور حضرت مهدى (علیه‏السلام) و روى کار آمدن حکومت حق و عدل مطلق در حقیقت معتقد هستیم که آینده‏ى دنیا یک آینده‏ى امیدبخش و مسرت‏بخشى براى انسان است. (2)

امید ، میوه‏ى نگرش آرمانى به مهدویت

اعتقاد به مهدویت و به وجود مقدس مهدى موعود ( ارواحنا فداه)، امید را در دل‏ها زنده مى‏کند. هیچ وقت انسانى که معتقد به این اصل است، ناامید نمى‏شود. چرا؟ چون مى‏داند یک پایان روشن حتمى وجود دارد؛ برو برگرد ندارد. سعى مى‏کند که خودش را به آن برساند. (3)
بدیهى است که انسان‏هاى مأیوس نمى‏توانند هیچ حرکتى در راه اصلاح انجام دهند. آن چیزى که انسان‏ها را وادار به کار و حرکت مى‏کند، نور و نیروى امید است. اعتقاد به مهدى موعود، دل‏ها را سرشار از نور امید مى‏کند . براى ما که معتقد به آینده‏ى حتمى ظهور مهدى موعود ( علیه‏السلام)هستیم، این یأسى که گریبان‏گیر بسیارى از نخبگان دنیاست، بى‏معناست. (4)

اعتقاد به ظهور منجى ، تجلى امید و نجات

این عقیده نیز آثار و خصوصیاتى دارد که این خصوصیات براى همه‏ى ملت‏ها و براى ملت مسلمان ما حیات‏بخش است و عمده‏ى این خصوصیات و آثار هم عبارت است از امید به آینده. امروز هر فرد شیعه مى‏داند که در یک آینده‏اى - آن آینده ممکن است خیلى نزدیک باشد، ممکن است دوردست باشد؛ به هر حال قطعى است - این بساط ظلم و بى‏عدالتى و زورگویى که امروز در دنیا هست، برچیده خواهد شد. مى‏داند که این وضعى که مستکبرین در دنیا به وجود آورده‏اند که هر کسى حرف حقى بزند و راه حقى را دنبال کند، از طرف آن‏ها مورد فشار قرار مى‏گیرد و اراده‏ى فاسد خودشان را بر ملت‏ها تحمیل مى‏کنند، روزى از بین خواهد رفت و گردنکشان، طاغیان، یاغیان و قدرت‏هاى زورگوى عالم ناگزیر خواهند شد که در مقابل حق تسلیم بشوند یا از سر راه حرکت حق برداشته بشوند. هر فرد مسلمانى ، به خصوص هر فرد شیعه، این را مى‏داند و به آن یقین دارد. این خیلى امیدبخش است. این موجب مى‏شود که هر انسان خیرخواه و مصلح و علاقه‏مند به صلاح، کار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح با امید به آینده انجام بدهد. ببینید این عقیده چقدر ارزشمند، داراى تأثیر و حیات‏بخش است.(5)

آثار وجودى امام در عصر غیبت

امام عصر (عج ) ، واسطه‏ى عالم غیب و شهود

سلسله‏ى اهل‏بیت نبى اکرم در طول تاریخ خورشیدهاى فروزانى بوده‏اند که در معنا توانسته‏اند بشریت روى زمین را با عالم غیب و با عرش الهى متصل کنند: « السبب المتصل بین الارض و السماء» (6). خاندان پیغمبر ، معدن علم ، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکارى ، معدن صدق و صفا و راستى ، منبع همه‏ى نیکى‏ها و زیبایى‏ها و درخشندگى‏هاى وجود آدمى در هر عصر و عهدى بوده‏اند ؛ هر یک چنین خورشید فروزانى بوده‏اند.
جوانان عزیز؛ بسیجیان ! یکى از آن خورشیدهاى فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده‏ى الهى ، امروز در زمان ما به عنوان « بقیت الله فى ارضه»، به عنوان «حجت الله على عباده »، به عنوان صاحب زمان و ولى مطلق الهى در روى زمین وجود دارد برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر مى‏رسد. امروز هم انسانیت با همه‏ى ضعف‏ها، گمراهى‏ها و گرفتارى‏هایش از انوار تابناک این خورشید معنوى و الهى که بازمانده‏ى اهل‏بیت است، استفاده مى‏کند. امروز وجود مقدس حضرت حجت ( ارواحنا فداه) در میان انسان‏هاى روى زمین منبع برکت، منبع علم ، منبع درخشندگى ، زیبایى و همه‏ى خیرات است. چشم‏هاى ناقابل و تیره‏ى ما آن چهره‏ى ملکوتى را از نزدیک نمى‏بیند ؛ اما او مثل خورشیدى درخشان است ؛ با دل‏هاى مرتبط و با روح و باطن‏ها متصل است - و براى انسانى که داراى معرفت باشد، موهبتى از این برتر نیست که احساس کند ولى خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده‏ى برگزیده در میان همه‏ى بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهى در زمین ، با او و در کنار اوست، او را مى‏بیند و با او مرتبط است. (7)

توجه امام زمان، عامل توفیق ملت

یک بار دیگر حضور شورانگیز مردم در صحنه‏ى انتخابات و اراده‏ى آگاهانه آنان که از دلبستگى و ایمانى عمیق به اسلام ناشى مى‏شد، بر شرارت دشمنان مستکبر و خدعه‏هاى سیاسى و تبلیغاتى آنان فایق آمد و کمک و فضل الهى و عنایات حضرت ولى‏الله اعظم ( روحى فداه ) دستگیر این ملت مؤمن شد. (8)

توجه و تأیید امام عصر (عج ) ، شرط توفیق در امور

این ، مسؤولیتى عظیم و امانتى گران و آزمایشى بزرگ است که فقط با تأییدات الهى و توجه و دعاى حضرت ولى‏عصر ( روحى فداه) و پشتیبانى و حمایت شما صاحبان اصلى انقلاب و کشور ، مى‏توان بر دوش گرفت و به سرمنزل رسانید و از آن سربلند بیرون آمد.(9)

توجه امام عصر (عج) ، ضامن بقاى ملت و کشور

امام زمان ( ارواحنا فداه) - که این کشور و این ملت در ید قدرت و قبضه‏ى اوست - مراقب این کشور و این ملت است. (10)

ظهور عنایات در پیشبرد اهداف

فضل پروردگار از اول انقلاب شامل حال ما بوده است و ما به وضوح دست قدرت الهى را دیده‏ایم؛ به وضوح تفضلات حضرت بقیت الله الاعظم ( ارواحنا له الفداء) را دیده‏ایم و حس کرده‏ایم و در قضایاى گوناگون، همان چیزى که به ما وعده داده شده است - « کزرع اخرج شطأه فآرزه فاستغلظ فاستوى على سوقه »(11)؛ و مصداق آن، همین حرکت شما مردم مسلمان است تحقق پیدا کرده است . (12)

موفقیت نهضت ، معلول عنایت مهدوى

از اولین لحظات، پیدایش این نهضت مبارک، تحت الطاف حضرت ولى‏الله الاعظم ( ارواحنا فداه و عجل‏الله تعالى فرجه ) روز به روز به پیش رفته است ... . (13)

حضور امام زمان در صحنه‏هاى انقلاب

امام زمان (عج ) امانت و گوهر درخشنده‏ى عظیم آفرینش در میان ما، امروز بى‏گمان بیش از هر زمان متوجه و مراقب این ملت است. این تجربه‏ى تعیین کننده‏ى زمان ما در طول زندگى پربرکت ولى‏عصر ( صلوات الله علیه) تا امروز یک تجربه‏ى بى‏نظیر بوده است. من در همین روزهاى اخیر احساسى در دلم بود که این احساس را به بعضى از دوستان هم گفتم و به شما هم مى‏گویم؛ در روز پانزدهم دى من این احساس را در خود ناگهان وجدان کردم که صاحب این میدان، صاحب این بیابان‏ها ، صاحب این صحنه‏ى پرشور و عظیم، ولى‏عصر امام زمان است و بى‏گمان امام زمان هم‏اکنون با جسم و حضور جسمى و بدنى‏اش یا با توجهش در میان این جنگاوران و جنگجویان است. (14)

تشرف به محضر امام عصر (عج )، یک لطف خاص

خیلى از بزرگان ما در همین دوران غیبت ، آن عزیز و محبوب دل‏هاى عاشقان و مشتاقان را از نزدیک زیارت کرده‏اند. بسیارى از نزدیک با او بیعت کرده‏اند. بسیارى از او سخن دل گرم کننده شنیده‏اند. بسیارى از او نوازش دیده‏اند و بسیار دیگرى بدون این که او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناخته‏اند. در همین جبهه‏ى جنگ تحمیلى ، جوانانى که در لحظه‏هاى حساس، احساس نورانیت و معنویت کردند، لطفى از غیب به سوى دل‏هاى خودشان حس و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند، بسیارند. (15)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد